Wednesday, January 4, 2012

*18* بتعرف تضحك على نفسك؟ زيي؟! :D

من الحاجات اللي بتسعدني إني ساعات بعرف أضحك على نفسي D: 
--

كنت بقالي كتير عايزة آخد قرار إني أصوم اتنين و خميس و الـ 3 أيام من كل شهر عربي, و قلت إن شاء الله من بعد رمضان اللي فات هصومهم. 

و كل سنة أقول "خلاص بقى الصيام ما باقاش بيتعبني و أهو إحنا بقينا آخر رمضان و إن شاء الله أستمر و مش هتعب"
 و يجيي رمضان يخلص و أصوم الستة البيض و .... هسسسس ألاقيني كسلت! و أقول بكرة .. طيب الخميس الجاي .. و هكذا...!

السنة دي بقى, مش زي كل سنة! شحنت نفسي كدة و أعدت أقول يلا و هبدأ و فعلا الحمد لله بدأت أصوم, والحمد لله برده استمريت لفترة و فرحت إني مكملة...

بس إزاي؟! إزاي كدة نفسي تسيبني أعمل اللي أنا عايزاه من غير ماتناكفني ؟

فلاقيت نفسي كل شوية تسيبني تسيبني و تيجي ليلة الإتنين و لّا ليلة الخميس و تقول لي:  "ما جاتش يعني على بكرة, ما إنتي أهو ما شاء الله مستمرة, افكسي بكرة ده انتي عندك كلية طول النهار! و لو صومتي يبقى أكيد هتفطري في الشارع, و مش بعيد ما تفطريش أصلا لحد بعد العشاء"

و مرة تانية تيجي تقول لي:  "يــــوه ده بكرة أجازة! يعني طول النهار في البيت, و مش هتلاقي حاجة تشغلك و تنسيكي الأكل و هتفضلي طول النهار داخلة طالعة على المطبخ و هتزهقي"

و مرة غير المرتين دول بقى تتفق مع "نَفس" ماما عليا و ألاقي ماما جت تقول لي "بلاش بكرة يا بنتي ده يوم إمتحان و إنتي مش ناقصة تتعبي, مش كفاية مابتاكليش, ما جاتش على بكرة"

و أصعب مرة بقى لما أكون فعلا تعبانة و تيجي توزني ليلتها "يا بنتي انتي قادرة تركزي و لا تشيلي نفسك, ريحي بكرة عشان تعرفي تشوفي اللي وراكي و تفوقي بقى!"

أكيد طبعا أنا مش هقعد كدة ساكتة, لازم أرد يعني, لاماضة بقى تقولوا ايه!

فلما نفسي تيجي تقول لي زي أول مرة هنا, أروح أنا رده عليها و قايلالها "ما هو أنا يا ناصحة بصوم اليوم اللي عندي فيه كلية عشان أتلخم و ماخدش بالي و لما أروح البيت بقى آكل الأكل السليم بدل أكل الشارع و البسكوتات و الشيبسي و الكلام اللي بيتخن ده و مايفدش"

و لما تيجي في تاني مرة أروح خابطاها الرد ده بقى "إنتي مجنونة؟ عايزاني أضيع يوم زي ده؟ يعني يوم لا هاروح و لا آجي فيه, و لا مواصلات و لا بهدلة  ولا دوشة شارع و كلية و لا دكتور يقعد يشرح بالتلات أربع ساعات و دماغي تصدع. لأ طبعا هصوم إن شاء الله. و بعدين من كتر ما أنا باكل أوي في الأيام العادية و بسمع الكلام و باكل التلات وجبات يعني؟!!"

و في المرة التالتة بقى بقوم مسكتاها و أقول لها "يا بنتي, ماهو أنا هاصوم بقى عشان ربنا يكرمني في الإمتحان, مش من كتر ما أنا ضامنة أوي إني أقفله, و بعدين أهو لو تعبت هبقى أفطر" و آخر جملة دي برده اللي بقولها لماما "لو تعبت هبقى أفطر" و دي برده اللي برد بيها على نفسي في آخر حالة ..

 ما هو أصل ده اللي بيفرحني!

 إني بضحك على نفسي D:  قال ايه بسكتها يعني, رغم إن نص الحجج و الأسباب دي أصلا مش الأسباب اللي أنا بصوم عشانها, بس أنا لو قلتلها نيتي فعلا هلاقيها اتعفرتت أكتر و ناكفتني بقى و هتصدعني و مش هتسيبني في حالي. فأنا بضحك عليها, و أنا عارفة أصلا إني لو صبحت صايمة هستخصر إني أفطر! قال أفطر قال! و أضيع ثواب يوم كامل؟ يوم لله؟ يوم قال فيه رسول الله (صلى الله عليه و سلم):

 (من صام يوما في سبيل الله، بعد الله وجهه عن النار سبعين خريفا). رواه البخاري ومسلم

عرفتوا بقى أنا ليه فرحانة :) طيب بذمتكوا بتعرفوا تضحكوا على نفسكوا زيي؟ P: :)




No comments:

Post a Comment